Boek – De innovatiekracht van ideeën

Boek: De innovatiekracht van ideeën

Auteur(s): prof. dr. Isaac Getz, prof. dr. Alan Robinson

Aantal pagina’s: 164

ISBN: 9789013016789

Voor talloze bedrijfsprocessen geldt dat de beste deskundigen van die processen de eerstelijnsmedewerkers zijn. Toch wordt er vaak onzorgvuldig omgegaan met de ideeën van de werkvloer. Daarmee worden kansvolle mogelijkheden voor kwaliteitsverbetering of efficiencyvergroting niet benut. Zonder een goed ideeënmanagementsysteem (IMS), een instrument waarmee de ideeën van alle werknemers worden verzameld, is het echter onmogelijk om tot verbeteringen te komen.

In dit boek wordt uiteengezet hoe het IMS medewerkers stimuleert hun ideeën naar voren te brengen en managers aanmoedigt die ideeën serieus te nemen en, als het een geschikt idee betreft, te implementeren. De auteurs laten aan de hand van praktijkvoorbeelden uit acht Europese landen zien dat een goed IMS van doorslaggevend belang is voor duurzame productiviteit, kwaliteit en groei. Een goed IMS is tevens de pijler onder het innovatiemanagement, aangezien het leidt tot meer en creatievere innovatieve projecten die met succes worden bekroond..

Sturen op kosten en kwaliteit maakt plaats voor sturen op ideeen

De innovatiekracht van ideeën bestaat niet alleen uit boeiende theorie met verrassende praktijkvoorbeelden. Er is ook een checklist opgenomen waarmee bedrijven de kwaliteit van hun eigen ideeënmanagement kunnen beoordelen. Ten slotte is een hoofdstuk gewijd aan de antwoorden op veelgestelde vragen (FAQ).

Isaac Getz is hoogleraar Ideeën-, Participatie- en Innovatiemanagement aan de ESCP-EAP European School of Management, Parijs-Berlijn-Londen-Madrid. Zijn werk, lezingen en advieswerkzaamheden over ideeënmanagement in organisaties bracht hem in contact met tientallen leidende bedrijven in Europa. Alan Robinson is hoogleraar aan de Isenberg School ofManagement aan de Universiteit van Massachusetts, Amherst. Hij heeft meer dan zeventig bedrijven in elf landen geadviseerd over het uitbouwen van hun activiteiten en over innovatie. Zijn onderzoek, waarvoor hij diverse internationale prijzen heeft gewonnen, bracht hem met nog honderden andere bedrijven in contact.

Toename van het aantal ideeen per medewerker

Highlights van het boek:

  1. voor de lezer die nieuw is met deze materie is het veel omvattend en gedegen boek. Vermoedelijk leidend tot een gevoel van “te mooi om waar te zijn”. Maar zeer waarschijnlijk leidend tot actie om (delen van) dit boek ind e praktijk te brengen;
  2. voor de lezer die al enigszins bekend is met innoveren en verbeteren zijn de cijfers en de case zeer waarschijnlijk indrukwekkend genoeg om verder te gaan met innoveren en verbeteren, gebruikmakend van de handvaten in dit boek
  3. op blz 102 staat een tabel die duidelijk maakt wat de resultaten per soort ideeen-systeem zijn
    1. ideeënbus: 0,57 ideeen per werknemer per jaar
    2. beoordeling door leidinggevende: 2,2 ideeen per werknemer per jaar
    3. volledige uitvoering aanvrager (VUA): 54 ideeen per werknemer per jaar

Latest

Managers hebben hier te weinig kennis van

Missie, visie en strategie plus langere termijn denken zijn...

5 redenen om niet te veranderen

Mensen houden niet van verandering, zo hoor je vaak...

Strategie implementatie. Waarom is dat zo lastig?

Het opstellen van een strategie is een belangrijke activiteit...

Bepaal de koers van de ontwikkeling van jouw team met TeamQ

Een succesvol team. Wie wil dat niet? Een team waar...

Newsletter

Don't miss

Managers hebben hier te weinig kennis van

Missie, visie en strategie plus langere termijn denken zijn...

5 redenen om niet te veranderen

Mensen houden niet van verandering, zo hoor je vaak...

Strategie implementatie. Waarom is dat zo lastig?

Het opstellen van een strategie is een belangrijke activiteit...

Bepaal de koers van de ontwikkeling van jouw team met TeamQ

Een succesvol team. Wie wil dat niet? Een team waar...

Betrokken medewerkers zijn de sleutel tot blijvend succes

Presteren en sfeer zijn belangrijke doelen voor teams. Heldere processen, systemen en instructies zijn hiervoor nodig. Maar ook leiderschap speelt hierin een belangrijke rol. Betrokken medewerkers zijn medewerkers die net even dat stapje extra doen, die iets zien wat je niet direct verwacht. Die klanten verrassen en regelmatig een idee hebben hoe het werk makkelijker, sneller, veiliger of leuker kan. De kunst is hoe je er voor zorgt dat medewerkers betrokken raken.

Managers hebben hier te weinig kennis van

Missie, visie en strategie plus langere termijn denken zijn belangrijk voor een organisatie. Net zoals de dagelijkse sturing en de ontwikkeling van medewerkers. De...

5 redenen om niet te veranderen

Mensen houden niet van verandering, zo hoor je vaak in organisaties. Een vreemde gedachte, want het vermogen aan te passen en te veranderen is...

Strategie implementatie. Waarom is dat zo lastig?

Het opstellen van een strategie is een belangrijke activiteit voor top-management. Nog belangrijker is de strategie implementatie Zelfs de beste strategie heeft pas waarde als deze...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in