Het opstellen van een strategie is een belangrijke activiteit voor top-management.
Nog belangrijker is de strategie implementatie
Zelfs de beste strategie heeft pas waarde als deze succesvol wordt uitgevoerd.
Onderzoek van de Economist Intelligence Unit: 59% van de CEO’s zegt dat hun organisaties moeite hebben om hun bedrijfsstrategie succesvol te implementeren. 10% van de organisaties bereikt haar strategische doelen effectief.
Inzicht in het gedrag en de belangen van medewerkers is noodzakelijk voor een succesvolle strategie implementatie
Het belang van een goede strategie is duidelijk. Het succes van de implementatie zit deels in de inhoud maar vooral in de wijze waarop de strategie tot stand komt en vervolgens wordt uitgevoerd.
Veelal wordt de strategie door het top-management bepaald en dat is logisch want dat is een groot deel van hun werk. Het lastige is dat weinig medewerkers direct zin hebben om wat een ander bedacht heeft op te pakken. Om dit deels op te lossen laten steeds meer bedrijven een groep van medewerkers meedenken met de strategie. Een stap voorwaarts.
De grote moeilijkheid is niet het bedenken of het opstellen van de strategie. De uitdaging is om de strategie zodanig op te stellen dat binnen de organisatie iedereen de strategie kent, snapt en kan vertalen naar eigen plannen en acties. En dat er borging plaatsvindt zodat men niet terugvalt in de oude situatie.
Kennis over het gedrag van mensen en het vakgebied Verandermanagement is hier van groot belang. Hoe zorg je dat medewerkers en niet te vergeten management, betrokken worden? Hoe voorkom je weerstand?
Hoe organiseer je zo’n proces?
Een organisaties bestaat uit medewerkers, die in afdelingen of teams werken. Zij moeten in actie komen. Een perspectief en richting geven is een onderdeel om in actie te komen. Maar ook is er vertrouwen nodig, plus de wil en ruimte om te kunnen veranderen. Er moet duidelijkheid zijn voor elke medewerker individueel. What’s in it for me. Dat is de vraag die elke medewerker bewust of onbewust stelt.
Beweging ontstaat als medewerkers gemotiveerd zijn om zich te willen en kunnen ontwikkelen. Als ze zelf concrete acties kunnen doen om bij te dragen aan het gezamenlijke doel. En als de randvoorwaarden zoals budget, tijd, ondersteuning en opleidingen geregeld zijn.
Om de strategie in beweging te krijgen is samenwerking nodig. Samenwerking in teams en tussen teams. Die samenwerking moet gecoordineerd worden en dat vraagt management cq leiderschap. Samenwerking is alleen mogelijk als er transparantie is. Als duidelijk is wie welke bijdrage levert. Het gaat bij samenwerken onder andere om rechtvaardigheid.
Het verbeterproces moet niet alleen de organisatie-belangen dienen maar ook de persoonlijke belangen van medewerkers. Dat gaat niet alleen om baan- of werkzekerheid, maar ook om fundamentele belangen als Rechtvaardigheid en Sociale Status.