Betrokken medewerkers zijn de sleutel tot blijvend succes

Presteren en sfeer zijn belangrijke doelen voor teams. Heldere processen, systemen en instructies zijn hiervoor nodig. Maar ook leiderschap speelt hierin een belangrijke rol. Betrokken medewerkers zijn medewerkers die net even dat stapje extra doen, die iets zien wat je niet direct verwacht. Die klanten verrassen en regelmatig een idee hebben hoe het werk makkelijker, sneller, veiliger of leuker kan. De kunst is hoe je er voor zorgt dat medewerkers betrokken raken. Onderzoeksbureau Gallup doet veel onderzoek naar het onderwerp Betrokkenheid. Hun vragenlijst (Q12) is simpel en bevat de volgende 12 vragen:

  1. ik weet wat van me verwacht wordt op het werk
  2. Ik heb de materialen en apparatuur die ik nodig heb om mijn werk goed te doen
  3. Op het werk heb ik de kans om wat ik het beste doe elke dag te doen
  4. In de laatste zeven dagen, kreeg ik erkenning of lof voor het doen van goed werk
  5. Mijn begeleider, of iemand op het werk, is betrokken bij mij als persoon
  6. Op het werk lijkt mijn mening te tellen
  7. Er is iemand op het werk die mijn ontwikkeling stimuleert
  8. De missie of het doel van mijn organisatie geeft me het gevoel dat mijn werk belangrijk is
  9. Mijn medewerkers of collega’s zijn toegewijd om een goede kwaliteit te leveren
  10. Ik heb een beste vriend op het werk
  11. In de afgelopen zes maanden heeft iemand met mij gesproken over mijn vooruitgang op het werk
  12. Het afgelopen jaar heb ik kansen gehad op het werk om te leren en te groeien

Uit de vragen wordt duidelijk dat de leidinggevende een grote invloed heeft op de mate van betrokkenheid van medewerkers.

Het biedt voor leidinggevenden dan ook een handige checklist.


Voor bedrijven is deze meting heel interessant omdat het percentage dat uit deze Q12-meting komt, een hoge voorspelbaarheid geeft over bedrijfsresultaten als winstgevendheid, productiviteit, verloop van medewerkers en de service-perceptie door de klant.

Niemand weet zoveel als iedereen

Het ‘State of the Global Workforce’ rapport van Gallup bevat de resultaten van gegevens van werknemers uit 155 landen.

Wereldwijd blijkt dat slechts 15% van de werknemers actief betrokken is bij het werk in hun huidige baan. Dat cijfer varieert per land, maar het gemiddelde ligt in geen enkel land hoger dan 40%.

De score voor de Nederlandse werknemers is ongeveer 10%.

De rol van de leidinggevende blijkt cruciaal te zijn voor de motivatie en betrokkenheid van medewerkers

Latest

Waarom doen ze niet wat ik wil

Je herkent het wel. Zowel privé als zakelijk. Je...

De rol van het MT bij verbeteren

Dit artikel is geschreven voor managementteam-leden (MT) van organisaties...

Hoe komt een COO “in-control”

Op het bord van een COO liggen behoorlijk wat uitdagingen....

Managers hebben hier te weinig kennis van

Missie, visie en strategie plus langere termijn denken zijn...

Newsletter

Don't miss

Waarom doen ze niet wat ik wil

Je herkent het wel. Zowel privé als zakelijk. Je...

De rol van het MT bij verbeteren

Dit artikel is geschreven voor managementteam-leden (MT) van organisaties...

Hoe komt een COO “in-control”

Op het bord van een COO liggen behoorlijk wat uitdagingen....

Managers hebben hier te weinig kennis van

Missie, visie en strategie plus langere termijn denken zijn...

5 redenen om niet te veranderen

Mensen houden niet van verandering, zo hoor je vaak...

Waarom doen ze niet wat ik wil

Je herkent het wel. Zowel privé als zakelijk. Je hebt iets afgesproken en toch gebeurt het niet zoals is afgesproken. "Waarom doen ze niet...

De rol van het MT bij verbeteren

Dit artikel is geschreven voor managementteam-leden (MT) van organisaties tussen 100 en 2.000 medewerkers, die Verbeteren binnen hun organisatie op een hoger niveau willen...

Hoe komt een COO “in-control”

Op het bord van een COO liggen behoorlijk wat uitdagingen. De operatie moet soepel verlopen, de productiviteit en kwaliteit moeten "elke dag" beter. En medewerkers...